Jag är en 35-årig kvinna från Skåne, jag arbetar som gymnasielärare i svenska och religionskunskap. En del av min tjänst arbetar jag som nätverksledare för kommunens svensklärare, där strävan är en likvärdighet i bedömning och innehåll. Jag brinner för mitt arbete, men lever för min familj, vars stora sportintresse har fått ge namn till bloggen.

måndag 22 mars 2010

Livets lotteri

Var inne på Rädda barnens hemsida, och tittade på deras senaste kampanj Livets lotteri. Lotten visade att jag idag föddes i Indonesien, ett land med hög andel analfabeter, hög barndödlighet, många flickäktenskap och annat jag inte ens vill tänka på. Glad att det inte är sant, men ledsamt att det fortfarande är så för många människor i världen.

Känner att uppgiften mina elever jobbar med just nu, som just berör kvinnans roll i religoionen, kan skapa en viss förståelse. Men vad och vem kan skapa en riktig skillnad i sammanhanget?

Har idag konstaterat att lagen om allting djävlighet faktiskt existerar! På min skola har vi pennor som inte går bort från tavlan, ingen vet varför...Hur som helst, jag skrev tavlan full av värdeladdade ord, för att belysa skillnader i hur det sagda eller skrivna ordet upplevs olika beroende på ordens laddning. Tavlan var full av ord som snutjävel, slampa, kärring, bög...Och just idag hade jag använt en permanent penna, varför?

Eleverna var så klart snabba med att fotografera tavlan, spännande och se var den bilden kan dyka upp :-)

I det stora hela är det verkligen ett I-landsproblem, vi har skola, pennor, böcker, papper...och jag står absolut för övningen vi hade!

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar