Jag är en 35-årig kvinna från Skåne, jag arbetar som gymnasielärare i svenska och religionskunskap. En del av min tjänst arbetar jag som nätverksledare för kommunens svensklärare, där strävan är en likvärdighet i bedömning och innehåll. Jag brinner för mitt arbete, men lever för min familj, vars stora sportintresse har fått ge namn till bloggen.

fredag 29 oktober 2010

Malin & Henrik


Malin är på jobbresa i London, samtidigt som hon på hemmaplan håller på att skilja sig från sin man. Hon känner sig missförstådd av honom och upplever att hon anpassar sönder sig själv. På flygplatsen på väg hem till den sönderfallande familjen, möter hon en man i kön. Malin svimmar och kräks, men den fantastiska Henrik tar hand om henne. Förälskelse flammar upp och innan skilsmässan är klar har en ny relation med dina barn, mina barn...tagit sin början.

Och anpassningen börjar om.

Det mest spännande med den här boken, är att den är skriven av två författare, Denise Rudberg och Daniel Möllberg vilket gör att både den lämnade mannens, kvinnans och den nya mannens perspektiv i någon mån finns med. Språket är lättsamt, igenkänningsfaktorn finns där, men jag blir ändå lite irriterad. Jag blir provocerad av att Malin så tydligt måste ha en man, för att bli bekräftad och känna sig hel. Varför är det så? Funkar vi alla på det viset?

Själv kan jag inte sluta fundera på om den oerhört deprimerade och lite bebisaktiga förstamannen, är en självbiografisk bild av när Daniel Möllberg lämnades av Tilde de Paula?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar