Jag är en 35-årig kvinna från Skåne, jag arbetar som gymnasielärare i svenska och religionskunskap. En del av min tjänst arbetar jag som nätverksledare för kommunens svensklärare, där strävan är en likvärdighet i bedömning och innehåll. Jag brinner för mitt arbete, men lever för min familj, vars stora sportintresse har fått ge namn till bloggen.

söndag 31 oktober 2010

Kanske imorgon




En skrämmande skildring av en olycklig mamma, med vad jag uppfattar som obehandlad förlossningsdepression :-( Leni är en välutbildad konstnär, som tillsammans med sin man tagit ett medvetet "gröna våg" beslut och flyttat ut på landet.

Romanen tar sin början den dagen deras andra barn föds. Leni känner sig instängd, kvävd och olycklig. Till och med naturen medverkar till familjens nedåtspiral, jorden går inte att odla, det funkar som en beskrivning av hennes hälsa och av relationen till mannen, som förblöder, ruttnar och dör!

Leni lämnar man och barn och flyttar. Ja, hon lämnar ett vv liv är inte aktuellt, hon har sin nya kärlek, Spriten.

Missbruket förvärras och en relation med en likasinnad man, går överstyr, med våld som följeslagare, både sexuellt och annars. Ett absurt exempel på förhållandets konstighet är att Leni tycker det är höjden av kärlek och romantik att kyssa bort fyllekräkrester från mannens mun, Blörk!

Mamman, ex. maken, systern, pappan och barnen, alla är engagerade och försöker rädda Leni, som hamnar på avgiftning gång efter gång. När hon verkligen slår i botten är hon redo att försöka skapa reda i sitt liv och vill reperera relationen till sian barn. Går det, efter år av svek och lögner?

Vad händer med en människa när spriten, eller något annat blir viktigare än relationer och människor? Vad händer med barn till föräldrar som Leni? Döms mammor som agerar så här hårdare än pappor? Ja förmodligen, men varför? Tunga frågor, utan riktiga svar.

En brutal bok om missbruk, kärlek och relationer, klart läsvärd, om än den bitvis framkallar illamående!

1 kommentar:

  1. Låter som en bra bok. Tur man har dig som kan ge lite tips till bokinköpslistan inför nästa besök i Sverige.

    SvaraRadera